Bemærk ved første tilslutning
Første gang du tilslutter din EPC3940 Residential Gateway, går der ca 8-25 minutter, indtil du kan bruge den. Den skal nemlig lave en førstegangssøgning efter brugbar datakanal (tager ca. 5 minutter), og dernæst evt. foretage opdatering af software og dernæst genstarte 1-2 gange. Alt dette sker automatisk; du skal bare sørge for, at den er sluttet til, og antenne-kablet er skruet stramt på, og der er strøm på. Sluk ikke for den!
Under softwareopdateringen blinker DS og US samtidigt og i takt. Det er uhyre vigtigt, at kablet er skruet stramt på.
- Når din Residential Gateway er blevet registreret på netværket og klart til normal drift, lyser POWER (LED 1, strøm), DS (LED 2, downstream), US (LED 3, upstream) og ON LINE (LED 4, KABEL) konstant for at indikere, at den er online og virker. Disse fire skal normalt lyse konstant og grønt.
- Hvis din Residential Gateway lyser fast grønt på samtlige lamper nr 1-11 (nr 5-11 lidt svagere), og nr 12 eller nr 13 (TEL1 og TEL2) blinker hele tiden, så er det fordi, der er indlæst en sådan konfigurationsfil til modemmet, som åbner for telefoni-adapteren i den, men der ikke kan indlæses nogen konfigurationsfil til telefoni-adapteren (MTA'en) i modemmet. Hvis du har bestilt telefoni og Antenneforeningen har klargjort for dette, men telefoni-selskabet (operatøren) endnu ikke åbnet for telefoni til dig, vil man også kunne se denne situation. Dette er en fejltilstand og du skal Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..
- Hvis du genstarter din Residential Gateway ved at vippe afbryderkontakten bagpå frem og tilbage, så varer det normalt 1 minut og 40 sekunder før den er oppe til normal drift igen. Hvis der gør mere end 3 minutter, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.. Den er online, når alle lamperne 1 til 4 lyser konstant og grønt.
- Hvis DS (2) og US (3) blinker konstant og i samme takt i 2-3 minutter, når din computer er tilsluttet, men det samtidigt opleves, som din Internetforbindelse er meget laaaaangsom, så er det enten fordi der finder en softwareopdatering sted af din Residential Gateway, eller der er en fejltilstand. Hvis dette varer meget længere end 10 minutter, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.. En softwareopdatering tager som regel 3-5 minutter. Den skal genstartes 2 gange efter en sådan software opdatering. Dette sørger antenneforeningen for.
- Hvis det sker, lige efter at du har tændt din Residential Gateway, men en PC måske er slukket eller slet ikke er tilsluttet, så er det som regel et tegn på, at der sker en softwareopdatering af Residential Gateway'en.
- Hvis DS (2) blinker, og aldrig når til at lyse fast (hvor så US så ville blinke efterfølgende), så er antennesignalet så ringe, at dens modtager ikke kan finde en brugbar downstreamkanal. Dette ses, hvis antennekablet er taget fra; hvis en lokalforstærker er slukket, eller hvis der generelt ikke er forbindelse.
- Hvis DS (2) lyser fast orange i stedet for grønt, så kører du ikke DOCSIS 3, og så skal du have rettet fejlen, så du kan få fuldt udbytte af routerens høje båndbredde. Det skyldes som regel en lokal antenne-installationsfejl. Genstart routeren ved at slukke og tænde den og vent 3 minutter. Hvis den fortsat lyser på samme måde, så ret henvendelse til foreningen; der skal så nok en tekniker på, sandsynligvis i din egen installation.
- Hvis DS (2) lyser konstant, men US (3) blinker. Efter en tid starter den forfra og så blinker DS (2) i nogen tid, afløst af US (3), og sådan kører det bare i ring. Og ONLINE (4) kommer aldrig til at lyse: Så er der ingen returvejsforbindelse til det centrale system fra dit modem.
- Tjek da en eventuel lokalforstærker — denne indeholder jo både fremvejsforstærker og returvejsforstærker, og selv om fremvejsforstærkeren måske kører fint (du kan se flow-tv), så kan returvejsforstærkeren udmærket have gået sig en tur.Hvis DS (2) og US (3) begge lyser konstant, men ONLINE (4) blinker i nogen tid, hvorpå DS begyner at blinke, så lyser fast medens US blinker osv., så er det fordi dit modem ikke er registreret hos antenneforeningen. Kontakt foreningen.
- Hvis du oplever, at down- eller upload går i stå og tager uendeligt lang tid, faktisk uanset hvorfra eller hvortil du vil overføre filer, så genstart din pc, og bliver det ved, så ret henvendelse til antenneforeningen. Det være sig opdatering af din antivirus-software, eller streaming af film osv.
- Hvis din EPC3940 i øvrigt ikke vil komme online, så skal du logge ind på det lokalt og angive startfrekvens, pt. 266 MHz. Se her.